En heel Europa kijkt vooralsnog toe..,

  • Kinderen eerst

    En heel Europa kijkt vooralsnog toe..,

    Bulgarije en Roemenië zijn na hun toetreding in januari 2007 een jaar lid van de EU.

    Tijdens dit jaar hielden beide landen verkiezingen voor het EP: Bulgarije op 20 mei, Roemenië op 25 november. De 35 Roemeense en 18 Bulgaarse Parlementsleden die gekozen werden zullen aanblijven tot juni 2009?

    Dit zijn geen kinderen die bij hun geboorte al zwaar lichamelijk of geestelijk gehandicapt waren.

    Bulgaria abandoned children tart elke beschrijving.

    Neem bijvoorbeeld Vasky, een 13-jarig meisje. Ooit kwam zij binnen als een redelijk gezonde peuter. Nu kan zij niet meer lopen, niet praten, ze ziet eruit als een skelet en haar botten breken door ondervoeding. Het enige wat zij de hele dag doet is haar bovenlichaam wiegen. Of het kleine jongetje dat altijd in bed ligt. Een duim is geamputeerd omdat hij er teveel op zoog en er gangreen ontstond. Binnenkort volgt waarschijnlijk de andere.

    Kijk zelf maar : http://www.youtube.com/watch?v=jyCGYp4IzEU&eurl=http://kinderombudsman.hyves.nl/

    Dit zijn geen kinderen die bij hun geboorte al zwaar lichamelijk of geestelijk gehandicapt waren. Dit waren gezonde kinderen, soms met een kleinere handicap, die door opzettelijke verwaarlozing en mishandeling gek en ziek worden gemaakt. De staf van het tehuis sleurt kinderen aan een arm en een been naar het bad, propt de dagelijkse pap in hun mond en laat ze de hele dag op hun plastic stoeltje bij hun bed zitten. Nooit worden ze aangehaald of getroost, geslagen worden ze wel. Zoals een medewerker van het tehuis zelf zegt: de kinderen worden behandeld als waardeloze objecten. Of wat dacht je van de directeur die als enige wens een nieuwe computer heeft en over zichzelf zegt ik heb alleen medelijden met mezelf. Ik ben een goede directeur maar mijn staf schiet tekort.

    En wat het nog erger maakt. Dit is niet Roemenië dat zich net heeft bevrijd uit de misdadige klauwen van Ceaucescu. Dit is Bulgarije: een democratisch land en een gerespecteerd lid van de Europese Unie. Hoe is het in godsnaam mogelijk dat in de Europese Unie kinderen zo behandeld worden? En hoe is het mogelijk dat in Bulgarije 1 op de 50 kinderen (dat is meer dan waar ook in de EU) in vergelijkbare tehuizen zit?

    Wat kunnen we doen?

    Misschien moet Bulgarije geholpen worden om een einde te maken aan deze gruwelijke misstanden met financiële hulp. Maar misschien moet ook gedreigd worden dat de EU-subsidies worden opgeschort zo lang Bulgarije haar meest kwetsbare kinderen onmenselijk behandelt.

    In Engeland leidde de vertoning van de film in september 2007 tot grote publieke verontwaardiging en duizenden handtekeningen. Dat voorbeeld kunnen we volgen. Het is een cliché maar waar: politici lopen harder als de publieke druk groter is. Als je dit gelezen hebt (en je hebt de documentaire gezien), plaats dan hier je handtekening om Bulgarije en de Europese Unie te laten weten dat je dit niet accepteert.

    Wat kunnen we doen?

    Teken de petitie: http://campagne.groenlinks.nl/bulgarije/

    DANK U EUROPA

    Waar blijft Unicef, waar blijven al die mensenrechten organisaties, waar blijven de politici?

    Want zij kunnen er daadwerkelijk wat tegen doen.

  • GerritRO

    Al verscheidene jaren kom ik in Roemenië en heb geen idee hoe het er in Bulgarije aan toe gaat. Wel hen ik de mensonterende reportage van de BBC over Bulgaarse kinderen gezien.

    Deze instelling is reeds gesloten.

    Wel heb ik uit eerste hand , door zelf bezoeken af te leggen, een indruk hoe het er in Noord Roemenië op het platte land er aan toe gaat.

    De situaties in de kindertehuizen zijn er sterk verbeterd. Deze zijn steeds meer in gebruik als doordeweekse opvang voor kinderen die te ver van school wonen en gewoon in het weekeinde thuis zijn.

    Ook de afdeling van geestelijk en lichamelijk gehandicapte kinderen die meestal een deel van die kindertehuizen herbergen zien er uitstekend uit en ook de begeleiders moeten gediplomeerd zijn.

    Zo is er per slaapcel van drie kinderen een douche en een toilet en is de verhouding tussen kinderen en verzorgers in doorsnede 4 op 1

    Deze kinderen die ik heb gezien, en ook regelmatig terug zie, zien er altijd schoon, welgevoed en verzorgd uit.

    La revedere.

  • David de Graaf

    Laten we niet vergeten dat deze mensonterende toestanden gewoon in Nederland ook voorkomt. Ga maar eens kijken hoe onze ouderen verzorgt worden!

    En het zijn niet alleen ouderen, denk eens een stuk in de tijd terug. Iedereen was geschokt door de televisiebeelden van een naakt physisch gestoord 18 jarig meisje wat vastgekend zat omdat de verzorgers geen tijd hadden om haar te verzorgen. De bedoeling van het vastketenen was dat ze zichzelf geen lichamelijke schade toe zou brengen. Dit is door de familie in de publiciteit gebracht en door de media opgepakt. Slechts enkele maanden werd de verzorging verbeterd omdat de staatssecretaris erkende dat dit niet wenselijk is, maar het is allang weer “bissnes as usual” want aan een goede verzorging hangt een prijskaartje.

    En wat de kindertehuizen betreft wees bij dat deze landen zich aansluiten bij de EU. Dan worden deze wantoestanden op zijn minst in de publiciteit gebracht. Vraag je je wel eens af wat er met deze kinderen was gebeurt als roemenie en bulgarije zich niet hadden aangesloten. Ik weet net als jij het antwoord.

    Laten we niet meteen onze afschuw hierover uitspreken want zij hadden het moeten doen met veel minder middelen en veel minder capabele mensen dan wij in het westen ter beschikking hadden. Dat bleek ook duidelijk aan het interview met de directrice. Ik ga ervan uit dat de leefomgeving van deze kinderen door de publiciteit verbeterd word en dat deze verbetering blijvend is. Als dat met Europees geld betaald word dan ben ik blij dat tenminste een heel klein deel van de Nederlandse miljardenbijdrage goed besteed word.

  • henriet

    hallo GerritRO

    Ik hoop da je dit leest, want ik weet niet of ik persoonlijk ook op jou kan reageren. ik kan het niet vinden.

    Ik lees hier een stukje over roemenie over een kindertehuis.

    Wat ik uit dit stukje van jou begrijp is dat jij hier weleens komt klopt dit?

    ik ben samen met een klasgenoot bezig om voor een week vrijwilligerswerk in het buitenland te gaan doen voor school.

    Zou je als je dit leest op mijn mail willen reageren?

    henriet4@hotmail.com

    groetjes Henriet

  • lisanne

    Geachte mnr/mvr,

    Ik ben Lisanne vd Noordt en ik volg de studie MMZ ( het nieuwe SPW ) momenteel ben ik nog wel werkzaam bij de koninklijke marine dus ik doe deze studie erbij.

    aan het einde van dit jaar ga ik 3 maanden stage lopen in een kindertehuis/kinderdagverblijf/jeugdzorg. Nu kan je dit ook in het buitenland doen hiernaar gaat mijn voorkeur heel erg uit! Voor de ervaring, de andere cultuur en de hele belevenis opzich!

    Mijn vraag is of jullie stagaires aannemen, het gaat om een periode van 3 maanden!

    Hopelijk tot horens, anders heel veel succes met het goede werk!

    Met vriendelijke groet,

    Lisanne vd Noordt

  • lale stages

    Beste Lisanne,

    Als je nog op zoek bent naar een leuke stage in het buitenland dan kunnen wij wellicht iets voor je betekenen.

    Op dit moment hebben we nog een aantal plaatsen vrij in de kinderopvang in Turkije (incl. acc. en maaltijden)

    Stuur ons een email met je gegevens en we nemen contact met je op.

    met vriendelijke groet,

    Lale Stages

  • Jeslyn

    Oh yeah, fbualous stuff there you!