BPM

  • Adil

    Lees onderstaand artikel aandachtig en je vraagt je af waarom we in Nederland BPM moeten betalen bij het invoeren van een auto vanuit een ander EU land? Andere EU landen kennen dit niet. Waarom moet het Nederlands volk deze belasting betalen?

    “De douane-unie, een van de eerste mijlpalen van de EU, maakte een einde aan de heffing van in- en uitvoerrechten aan de binnengrenzen en leidde tot een uniform systeem van belastingheffing bij invoer. Daardoor konden de controles aan de binnengrenzen verdwijnen. Douaneambtenaren zijn nu alleen nog werkzaam aan de buitengrenzen van de EU. Zij zorgen niet alleen voor een vlot verloop van het handelsverkeer, maar dragen ook bij aan de bescherming van het milieu en van ons cultureel erfgoed. Zij beschermen bovendien onze werkgelegenheid door de bestrijding van namaak en piraterij. De douane-unie is één grote handelszone waarbinnen alle goederen vrij circuleren, of zij nu in de EU zijn vervaardigd of zijn ingevoerd. Een Zweedse auto kan naar Hongarije gaan zonder dat in- of uitvoerrechten moeten worden betaald en zonder dat enige douanecontrole plaatsvindt. Invoerrechten op een auto uit Japan worden betaald wanneer de auto voor het eerst de EU binnenkomt, maar daarna behoeft niets meer te worden betaald en zijn er ook geen controles meer. De EU voltooide de douane-unie in 1968. De controleposten van de douane aan grenzen tussen EU-landen verdwenen in 1993. Toch blijven de werkzaamheden van de douane erg belangrijk. De douane van de EU handelt jaarlijks bijna 20% van de wereldhandel af. Dat betekent dat meer dan 2 miljard ton goederen per dag de havens en luchthavens van de EU passeren. De douane verwerkt jaarlijks ruim 100 miljoen aangiften”

  • tohalex

    Je hebt het niet helemaal begrepen, binnenlandse verbruijksbelastingen zoals BPM en accijns vallen buiten deze verdrags regels.

    Ieder EU land is op dat gebied autonoom.

    hatolex